Een grimmig verleden met een belangrijke les

Sebastiaan Koen 12 februari 2020
Gedurende het verhaal volg je Anya, de dochter van een belangrijke stamleider. Daarnaast komen meerdere personages aan bod, die ieder hun eigen persoonlijkheden hebben. Johan weet ieder personage goed neer te zetten en ze goed tot leven te laten komen.
Hoewel het boek vrij traag op gang komt en er soms evenzo lanzamere stukken in zitten, wist dit verhaal me zeker te boeien. Ondanks de start maakt het boek dst minpunt al gauw weer goed. Dat doet Johan door trouw te blijven aan hoe de personages reageren, voelen en leven. Ook de termen passen goed bij de tijd waarin het zich afspeelt. Toen waren er nog geen meters en bepaalde metalen.

Hetgaan dat me af en toe stoorde, was de zinsopbouw. Een aantal zinnen achter elkaar begonnen met hetzelfde woord (soms tot zeven keer achter elkaar aan) en dat haalde de vaart eruit. Dat waren passages van Anya, waarin ze veel opeenvolgende handelingen deed. Gelukkig warenndie scenes van koere duur en kon ik gauw verder.

Hoe Johan de twee wereld in elkaar verweeft is aangenaam en gaat met een gepast tempo. Die snelheid zorgde er echter wel voor dat ik het boek geregeld opzij legde. Toch pakte ik het snel weer op om verder te lezen, want met name Anya maakt genoeg spannende dingen mee!

Een aanrader voor lezers die van diepgaande personages houden en daarvoor de tijd nemen. Het boek maakt de minpunten meer dan goed!

Meer recensies van Sebastiaan Koen