Blogtour bijdrage

Sophieverhelst 29 januari 2023
Voor Asha Dijkstra de schrijfster van dit uitstekende leesbare boek geldt al helemaal, wat al enkele decennia eerder werd geconcludeerd: volwassenen geadopteerden laten duidelijk van zich horen. Asha behoort tot een van de meer dan drieduizend in India geboren kindere, die vervolgens in een Nederlands gezin opgroeien. Als Asha in 1979 op Schiphol aankomt, is zij dat jaar een van de bijna duizend adoptiekinderen uit elf verschillende Aziatische landen dat in een Nederlands gezin zal opgroeien. Al vele jaren en zeker sinds begin van deze eeuw schrijven steeds meer geadopteerd uitgebreid over hun leven´, vertelt René Hoksbergen in het boek Een verboden dochter uit India in zijn overweging. Het boek is een verslaglegging van Asha´s leven. De meeste boeken die over adoptie gaan trekken me niet zo aan, deze wel. Deze adoptieboek heeft iets speciaals. Ik heb echt een connectie met het boek gehad tijdens het lezen. Ik heb het boek letter voor letter en woord voor woord in mij opgenomen. Dat kan ik niet over veel boeken zeggen. Dit boek zal mij lang nablijven. Dit omdat het boek bijzonder geschreven is en over adoptie gaat. Ik ben zelf geadopteerd. Mijn moeder stierf bij de geboorte. Niet een vergelijkbaar verhaal maar een ding hebben we gemeen geadopteerd zijn. Mijn verhaal is niet zo bijzonder om het op te schrijven. Mijn vader stierf al voor mijn geboorte.

Heel goed van Asha dat ze haar verhaal heeft opgeschreven. Het is belangrijk voor ieder geadopteerde om het boek te lezen. Het verhaal is erg mooi en moest gewoon verteld worden. Ik ben blij dat ik dit boek heb gelezen. Aan het einde van het boek heb ik hem dichtgeklapt met een goed gevoel. De auteur schrijft erg leuk. In hoofdstuk 1 vertelt de auteur waarom ze dit boek heeft geschreven in hoofdstuk 2 vertelt ze over een nieuw leven op Schiphol en hoofdstuk 3 vertelt over haar trauma. Ze heeft echt veel te vertellen over haar leven het boek is een groot verslag van haar leven uitgebreid met veel foto´s van haar leven. Ook vertelt ze over haar contact met haar broer Keb. Ze heeft contact met hem. Dat hoor je niet vaak dat er contact is met adoptiebroers/zussen. Hij is de enige zoon in huis. Asha zelf was een meisje en daarom moest ze weg. In India is een meisje te duur. Soms worden meisjes geaborteerd of vermoord. Bruidsschat is te duur. Gelukkig werd Asha geadopteerd door haar adoptiemoeder. Zij is goed beland. Het boek heeft een mooie kaft. Het sprak me al meteen aan een mandala op de kaft. Een vrolijke cover en een leuke adoptieboek.

Meer recensies van Sophieverhelst