Het idee dat je in 2019 een roman durft te schrijven over zoiets groots als ' de samenhang van de wereld' is bijna bespottelijk. Osinga probeert het en is daar fantastisch in geslaagd.
In 36 verhalen weeft Osinga die haast onzichtbare samenhang in de wereld.Het boek verandert de manier waarop je naar de wereld kijkt, naar de (kleine) gebeurtenissen in je eigen leven.
De verhalen zijn geheel los van elkaar te lezen, waarbij je na een tijdje doorkrijgt hoe er samenhang is te zien, te vinden. Mede door de vele historische verwijzingen, deels waar, deels fictie, maar dat dan ook weer met een gedacht er achter, maakt dat het ook een speurtocht-element heeft a la Dan Brown. Voortdurend wordt je verleid om de vele plaatsen, culturen, namen en data na te zoeken op Wikipedia.
In de opbouw en thematiek doet het werk denken aan ' de Ontdekking van de Hemel' van Mulisch. De stijl blijft echter licht en vlot met een fijnzinnige toon.
Inmiddels heb ik het twee keer gelezen en ben ik ongelofelijk benieuwd wat jullie er van vinden!

Reacties op: Wonderlijk mooi

Wie de rechtvaardigen zoekt - Richard Osinga