Opgesloten in jezelf

Leonie De Clercq 11 augustus 2019
Sharon M. Draper won al vijf keer de Coretta Scott King-prijs voor haar boeken over de Afro-Amerikaanse ervaring. 'In mijn hoofd' is het eerste boek dat in het Nederlands bij Blossom Books werd vertaald. Hierin speelt een meisje met cerebrale parese de hoofdrol. Ook de dochter van de schrijfster is iemand met deze ziekte, vandaar zal de inspiratie voor dit boek gekomen zijn. ‘Toch is Melody niet mijn dochter: Melody is fictief – een uniek meisje dat tot leven is gekomen vanuit een combinatie van liefde en begrip’, laat Sharon wel weten.

Probeer je voor te stellen dat je niet kan praten, dat alle dingen die je denkt, niet uitgesproken kunnen worden. Het is enkel jij en jezelf. Bovendien lijkt iedereen in de omgeving te denken dat je zelfs geen eigen gedachten hébt. In 'In mijn hoofd' heeft Melody cerebrale parese waardoor ze bewegings- en spraakmoeilijkheden heeft. Ze kan niet praten, maar is bijzonder slim. Dit kan ze echter niet vertellen. Gelukkig zijn haar familie er voor haar. En de fantastische buurvrouw ‘mevrouw V’, die haar niet als dat ene meisje met haar ziekte behandelt, maar leert haar haar grenzen op te zoeken en haar fantastische brein te gebruiken.
Op school moet Melody niet veel hulp verwachten, want iedereen loopt met een boogje om haar heen. Totdat ze de kans krijgt aan het schoolquizteam deel te nemen. Daar verandert haar leven –én de kijk die haar klasgenootjes op haar hebben. Helaas is niet iedereen hier zo gelukkig mee…

Hoewel dit boek een 250-tal bladzijden bevat, leest dit als een trein. Het boek is zeer luchtig geschreven en bevrijdend aangezien het boek uit het standpunt wordt verteld van een meisje met cerebrale parese, een onderwerp waar geen honderd boeken over werden geschreven. Toch voelen de dialogen niet altijd als waarheidsgetrouw aan en lijkt dit soms een beetje op een alles-komt-wel-goed-verhaal. Op sommige momenten in het verhaal pakten de stukken me echt. Maar dit kwam meer in golven en werd steeds afgewisseld met wat minder interessante stukken.

Meer recensies van Leonie De Clercq