Randland door Paul Braamberg

willemkurstjens123 01 december 2023
Het verhaal van Randland speelt zich af in 2019 in West- en Midden Oekraïne, toen er alleen in sommige delen van Oost-Oekraïne oorlog was. Ik las een voorpublicatie in 2021. Het boek bevat informatie die pas sinds Poetins ' speciale operatie' haar volle gewicht heeft gekregen. Om te beginnen wist ik niet dat het land eeuwenlang een schuivende lappendeken is geweest, waar stukken uit werden gehaald en nieuwe aan toegevoegd. Verder had ik nog nooit gehoord van de intrigerende schrijver Bruno Schulz. Van veel historische gebeurtenissen, zoals de door Stalin geforceerde hongersnood in de jaren twintig die miljoenen boeren het leven kostte, wist ik zijdelings iets, maar de omvang en intensiteit ervan waren in mijn geheugen weggezakt. Ik wist ook niet dat het onder de term Holodomor werd herdacht. Ten slotte werd ik geraakt door de fraaie citaten uit het werk van Isaak Babel, Joseph Roth en Curzio Malaparte. Paul Braamberg dist dit alles op in de vorm van een reisverhaal dat verteld wordt vanuit de wisselende perspectieven van vier Oekraïne-reizigers. die elk uit een andere windstreek in Europa afkomstig zijn. Hij doet dat in een vaak terloopse stijl die gekenmerkt wordt door elementen van een zelf ontwikkelde meta-taal. Zo drukt het woord 'gezaamsterk' het bezielende verband van een groep gelijkgestemden uit. Het zorgt voor een vervreemdend effect dat goed past bij de vaak zoekende wijze van communiceren van deze reizigers, die soms 'lost in translation' zijn. Randland is kortom een originele introductie in een leef- en denkwereld die ik nog niet kende.
Willem Kurstjens, uitgever bij www.shinz.nl