Spannende roman

Yana P 29 augustus 2020

Bo en Zac zijn twee bekende ‘social influencers’. Samen met hun fotograaf Lenny reizen ze de hele wereld rond om hun handelsmerk ‘Wanderlusters‘ te promoten. Zo belanden ze in Noorwegen, in een boerderijtje ver weg van de menselijke beschaving waar ze kennis maken met de eigenares Signy en haar kleinzoon Anders. Bo en Zac lijken het ultieme leven te leiden, maar achter hun mooie Instagram façade schuilen ook duistere geheimen.

Er wordt gebruik gemaakt van twee verschillende verhaallijnen. In de huidige verhaallijn volgen we Bo en haar entourage die alles in de strijd gooien om voor Kerstmis tien miljoen volgers te halen. Maar daarnaast krijgen we flashbacks naar de jaren ’30 waar we kennis maken met Signy en haar leven op de boerderij. Zowel Bo als Signy lijken veel op elkaar. Ze hebben beiden hun eigen mening en zijn allebei op zoek naar hun vrijheid. Beide verhaallijnen waren leuk om te lezen en zorgden voor heel wat afwisseling.

Dit boek geeft ons een nuchtere kijk op het leven van een social influencer. Bo en Zac lijken het ideale droompaar en ze doen niets anders dan de hele wereld rond reizen om ervoor betaald te worden. Bo begint zich echter te ergeren aan het feit dat ze nergens meer kan genieten van haar eigen privacy. Zo wordt alles wat ze doet op Instagram geplaatst, ook al horen dit intieme momenten te zijn met hun tweeën. En is haar relatie met Zac dan nog wel echt, wanneer ze ieder detail moet delen met negen miljoen volgers?

Karen Swan neemt ons mee naar een betoverend Noorwegen door haar geweldige plaatsbeschrijvingen. Ik ben nog nooit in Noorwegen geweest, maar ik kan zo de besneeuwde vlaktes voor mij zien. Daarnaast is Een Noorse winternacht niet een typisch zoetsappige roman gevuld met liefde. Het bevat daarentegen een donker kantje. Het leert ons ook dat niet alles wat we zien op sociale media zo perfect is als ze het doen uitschijnen.

Een prachtig winters verhaal dus met de nodige spanning waardoor het moeilijk is om het verhaal los te laten.

Meer recensies van Yana P