Prachtig boek

Yana P 13 juni 2021
Fin moet halsoverkop verhuizen als zijn ouders erachter komen dat hij gezoend heeft met een jongen. Zijn ouders zijn ervan overtuigd dat ze het beste voor hebben met Fin door hem ergens anders opnieuw te laten beginnen om zo zijn “onnatuurlijke” aard te onderdrukken. In zijn nieuwe stad maakt Fin kennis met Poppy (een panseksuele enthousiaste verschijning) ,Jude (een transgender vrouw met een mening) en Rye (een knappe homoseksuele jongen). De vonken tussen Fin en Rye springen er direct vanaf. Terwijl Fin worstelt met zijn gevoelens voor Rye, willen zijn ouders hem naar een conversiekamp sturen om Fin op het juiste pad te krijgen. Wat zijn ouders niet weten is dat de liefde tussen Fin en Rye groter is dan ze dachten.

‘Fin en Rye’ is een emotionele rollercoaster waarin de LGBTQ+ community centraal staat. Ieder van deze personages heeft zijn eigen verhaal en ervaringen met liefde en acceptatie. We volgen het verhaal door de ogen van Fin en Rye. Hun opvoeding kan niet meer verschillen van elkaar. Fin is opgegroeid met conservatieve ouders die hun zoon wanhopig willen veranderen. Rye is opgegroeid met een moeder die hem doodgraag ziet zoals hij is. Daarnaast hebben Poppy, Jude, Fin en Rye het ook niet gemakkelijk op school. Ook daar worden ze geconfronteerd met hun medeleerlingen die het niet eens zijn met hun geaardheid. Zo ontstaat er ook een hele discussie over gender neutrale Wc’s, wat ook in de huidige maatschappij een stevig discussiepunt vormt. Waar we denken dat de meeste mensen een open houding hebben ten opzichte van anderen, merken we de laatste tijd dat er toch nog wel wat mensen zijn die het daarmee moeilijk hebben. Zo ook Fins ouders die hem doodgraag zien, maar ze hebben schrik dat Fin het moeilijk gaat krijgen in zijn leven door zijn “keuze”. Fin probeert zijn ouders te laten inzien dat dit geen keuze is, maar dat dit zijn gevoelens zijn en dat hij veel gelukkiger is met Rye. Hoe jammer ik het ook vind dat Fins ouders het moeilijk hebben met zijn geaardheid, toch merkte je dat er veel genegenheid was voor hun zoon en dat ze dit niet deden omdat ze hem haatte. Samen met deze vier vrienden ga je de strijd aan tegen het onrecht en strijd je voor gelijkheid. Ik vond het dan ook mooi om te lezen dat iedereen op zijn eigen manier probeerde een steentje bij te dragen.

Dit boek leert ons dat iedereen mag zijn wie ze willen zijn en iedereen vrij is om te houden van wie we willen houden. Het zal niet altijd even gemakkelijk zijn om te vechten voor wat je wilt, maar het is zeker de moeite waard. Jammer genoeg wordt dit nog niet door iedereen aanvaard, maar ik hoop dat ze dit boek dan oppakken en zien wat echte liefde in houdt.

Ik ben oprecht verliefd geworden op Fin & Rye. Hun liefde is van het begin af aan puur en oprecht. Ze brengen het beste in elkaar naar boven en steunen elkaar wanneer de ander het nodig heeft. Harry Cook is erin geslaagd een zwaar beladen thema, luchtig te doen overkomen. Het boek is gevuld met liefde, vriendschap, gelijkheid en zelfs een beetje spanning op het einde. Het zal iedereen die dit leest verstelt doen staan en laten zien hoe mooi de wereld wel niet kan zijn als we iedereen gelijk behandelen.

Meer recensies van Yana P