Zeer actueel

Yana P 29 augustus 2020

Frida moet voor school een werkje maken over het klimaat. Hoe meer ze leert over het klimaat, hoe meer ze zich zorgen maakt. Frida schrijft tekstjes op haar twaalfjarige manier en vult dit aan met echte feitjes. Daarnaast maakt ze gebruik van krantenartikelen en afbeeldingen om te praten over de oorzaak en gevolgen van de klimaatsveranderingen. Door antwoord te geven op enkele belangrijke vragen probeert Frida ons te laten inzien wat we kunnen doen om onze wereld te redden.

Tegenwoordig zijn de klimaatsveranderingen niet meer uit het nieuws weg te denken, net zoals Frida heeft gemerkt. Het boek is gebaseerd op de tegenwoordige problemen en brengt de actualiteit goed in beeld. Het leuke eraan is dat het wordt geschreven vanuit het perspectief van Frida. Dit gebeurt op een makkelijke manier waarop kinderen het kunnen begrijpen, maar toch zit het boek vol met feitjes wat het toch realistischer maakt. Zowat ieder probleem van het klimaat wordt aangehaald en uitgelegd. Ook de actualiteit wordt aangehaald zoals Greta Thunberg en Anuna De Wever.

Het boek leert ons niet enkel hoe de klimaatsveranderingen worden veroorzaakt, maar ook wat we ertegen kunnen doen. Zo kunnen we een auto nemen op CNG of iedere donderdag vegetarisch eten. Het zijn kleine stappen die kinderen kunnen bespreken met hun ouders. Daarnaast leert het ons ook om mensen die hier al mee bezig zijn, niet belachelijk te maken. Frida’s klasgenootje is vegetarisch en shopt enkel in kringloopwinkels. Daar is niets mis mee!

Met dit boek wordt de stap kleiner voor kinderen om te leren over het klimaat. Samen met hun ouders kunnen ze op zoek gaan naar manieren waarop zij kunnen helpen. Het is zeer uitgebreid en biedt op iedere vraag een antwoord. Ik heb er veel uit geleerd en ik hoop dat andere kinderen dat ook zullen doen.

Meer recensies van Yana P