Goede schrijver van eigen bodem

Yana P 29 augustus 2020

Modest is een bekende landloper in Halle, bij Brussel. Wanneer hij op een ochtend in zijn vaste stamcafé zit, overlijdt hij plotseling. Na zijn overlijden worden er drie brutale moorden gepleegd. Het researchteam van Halle, geleid door Ulla en Roger, proberen te achterhalen wat er nu precies gebeurd is. Wat is het motief van de dader en wat hebben deze drie moorden te maken met het onschuldige overlijden van Modest? Ulla en Roger gaan op onderzoek uit naar de waarheid.

Ik ben altijd een hele grote fan geweest van detectivethrillers. Samen met de speurders duik ik in de wereld van moord en verraad om op zoek te gaan naar de dader. Als dit dan nog geschreven wordt door een auteur van eigen Belgische bodem, is dit zeker mooi meegenomen. Op de achterflap staat dat hij genomineerd is geweest voor de Aspe Award en ergens doet zijn schrijfstijl mij wel denken aan deze van Aspe. Van Aspe heb ik al veel boeken verslonden, dit was dan ook niet anders voor het debuut van Rudi Walravens.

Een detectivethriller valt of staat met zijn politieteam. De personages moeten goed uitgewerkt en menselijk zijn. Detectives hebben net als andere mensen een geweten en privéleven. Ze mogen voor mij niet als onoverwinnelijk overkomen. In dit boek was dit dan ook niet het geval. Ulla en Roger worden bijgestaan door een heel team, waarvan sommige personages dieper worden uitgewerkt dan andere. Toch had ik het gevoel alsof al deze personages echt tot leven werden gewekt en deze ook daadwerkelijk deel uitmaken van het Brusselse researchteam. Een leuk pluspuntje is ook dat er zowel een sterk vrouwelijk als mannelijk karakter is uitgewerkt en er geen onderscheid wordt gemaakt tussen beide geslachten.

Het enige spijtige aan dit boek is dat in het midden van het verhaal de dader al duidelijk was. Zonder echt aan te duiden dat dit de dader was, wist je het toch al. Persoonlijk ben ik meer voor de grote plottwist op het einde van het verhaal, om dan tot de onthulling over te gaan. Daarna ging het boek meer over het specifieke motief van de dader. Dit is natuurlijk ook belangrijk, al nam dit een deel van de spanning weg.

Modest is een goed debuut, een typische detectivethriller. Het researchteam was goed uitgewerkt en ook de plot zat goed in elkaar. Spijtig van de vroege onthulling. De rest van het verhaal miste dan wel wat spanning, maar het verhaal en het motief van de dader waren nog altijd zeer goed uitgewerkt. Ik ben dan ook benieuwd of Ulla, Roger en de rest van het team nog meer avonturen gaan beleven. Een echte aanrader dus voor alle liefhebbers van Aspe en een dikke pluim voor deze auteur van eigen bodem.

Meer recensies van Yana P