Een psychopaat komt tot leven

Yana P 15 oktober 2020

worden op brutale wijze vermoord. Alle acht leden ze aan een ongeneselijke ziekte. Natan Z, de dader, brengt zijn leven door in een tbs-kliniek waar hij binnenkort door een fout van de Justitie dreigt vrij te komen. Zijn advocaat Reinier probeert hem vrij te pleiten, maar zijn geweten begint hem parten te spelen. Reiniers vrouw Hannah wil een boek schrijven over het leven van Natan, maar komt daarbij dichter bij de waarheid dan ze ooit had gedacht. Kersverse therapeute Suus begint te werken in de tbs-kliniek waar Nathan vast gehouden wordt en begint al snel risico’s te nemen wat haar wel eens het leven zou kunnen kosten.

Het verhaal wordt geschreven vanuit de wisselende perspectieven van Reinier, Hannah en Suus. Alle drie zijn ze verbonden door een gemeenschappelijke vijand: Natan. Hun leven draait om hem en wat hij heeft uitgespookt. De levens van alle drie zijn ook drastisch veranderd sinds de gruwelijke moorden en ze proberen er dan ook op hun eigen manier mee om te gaan. Ieder hoofdstuk is kort en vertelt het verhaal van een van deze drie personages en zo leren we niet enkel hen goed kennen, maar zien we door hun ogen ook hoe Natan is. Natan is de ideale psychopaat. Hij speelt graag met mensen, is beheerst en is iedereen altijd een stap voor. Dit zorgt natuurlijk voor ergernis bij zijn slachtoffers. Ik denk dat het dan ook niet makkelijk was om in het hoofd van een psychopaat te kruipen, maar dit heeft Arjan Alberts zeer goed gedaan.

Ik heb het boek op één dag uitgelezen, omdat ik het gewoon niet weg kon leggen. Door de korte hoofdstukken leest het boek vlot. Dankzij het wisselend perspectief was er genoeg variatie aanwezig en leerden we Natan ook iedere keer op een andere manier kennen. De ene plottwist na de andere volgde elkaar snel op en de spanning spatte van iedere pagina af.

In tegenstelling tot de meeste detectivethrillers weet je hier al wie de dader is. Daarnaast speelt het verhaal zich af in een tbs-kliniek, wat ook niet vaak voorkomt. Ook draait het niet om zijn moorden, maar wel om de mensen om hem heen waar hij een invloed op heeft. Iedereen probeert op zijn eigen manier om te gaan met de gruwelijke waarheid. Dit verhaal zou zich zo in de realiteit ook kunnen afspelen. Super goed geschreven van Arjan Alberts!

Meer recensies van Yana P