YmmyC 28 april 2024
Jane Eyre (1847) wordt tot op de dag van vandaag nog altijd gerekend tot de wereldliteratuur. Daarom wou ik het ook graag lezen en toen een boekopdracht op school me die kans gaf, heb ik dat ook meteen gedaan.

Ik werd meteen meegesleurd in het verhaal en zat ook echt in het verhaal. Ik heb 1 puntje van kritiek op de schrijfstijl van Charlotte Brontë, maar dit is natuurlijk persoonlijk. Ze richt haar vaak tot de lezer in haar boek en spreekt zo ook aan. Ik werd zo echt uit het verhaal getrokken en ik vond dat geen aangename leeservaring. Haar gedetailleerde beschrijvingen van de ruimtes, natuur, personen … zorgden dan weer dat ik helemaal in het verhaal zat en compenseerde het dus wel helemaal.
Ik had wel schrik dat het verhaal wat verouderd ging zijn, aangezien het boek meer dan 170 jaar geleden is geschreven, maar dit was totaal niet het geval. Ik vond het boek soms wat verouderd, maar het stoorde het verhaal helemaal niet.

Ik heb voor de rest wel echt genoten van het boek. Ik ben blij dat ik dit boek nu ook van mijn lijstje kan schrappen. Ik raad dit boek zeker aan.