Feelgood boek met fijne weetjes over lichaam en geest

Yvonne 26 oktober 2019
Marylene Smeets krijgt de diagnose Multiple Sclerose en voelt meteen dat het enkel slikken van reguliere pillen haar niet beter maakt. Ze besluit te luisteren naar haar lichaam en pakt haar ziekte op een holistische manier aan. Marylene’s verhaal leidt zowel langs neurologen, acupuncturisten en voedseldeskundigen, als langs psychotherapeuten en spannende dates met mannen die voer opleveren voor therapie.

‘Genezen, zo geloof ik, is een bijzonder actief werkwoord’, schrijft Marylene (p. 230). Ze hoopt dat haar boek laat zien uit hoeveel aspecten een genezingsproces kan bestaan en dat personen die ervoor kiezen een ziekte voornamelijk met reguliere medicijnen te lijf te gaan, dat zullen complementeren met een of meer andere aspecten. 'Vooral met psychotherapie - praten bij pillen; spuien bij spuiten.’ (p. 229)

In een addendum geeft ze een handig overzicht van het inspirerende pad dat ze in het 'holistische Walhalla van The Big Apple’ heeft bewandeld. Hier plaatst ze de kanttekening bij dat haar boek niet bedoeld is als behandeladvies voor mensen met dezelfde diagnose of met andere gezondheidsuitdagingen. ‘Maar wellicht kan dit addendum handige aanknopingspunten bieden voor degenen die geïnteresseerd zijn in de betreffende thema’s.’ (p.228) Naar mijn mening is Marylene hier goed in geslaagd. Niet alleen het addendum, maar het hele boek zit vol fijne weetjes over (het verband tussen) lichaam en geest.

Het boek leest heerlijk door Marylene’s vlotte schrijfstijl. Marylene is er van overtuigd dat ze is genezen. Ze voelt zich nu gelukkiger dan vóór de diagnose, die ze zestien jaar geleden kreeg. Dit maakt het voor mij een feelgood boek, waar vooral mensen met een gezondheidsuitdaging kracht uit kunnen putten. Maar ook voor mensen met belangstelling in holistisch welzijn en groei (op gebied van zorg voor lichaam en geest) een absolute aanrader.