100 jaar vliegen in Kortrijk-Wevelgem 1917-2017

Het vliegveld van Kortrijk-Wevelgem begon als een bescheiden militaire Flugplatz tijdens Wereldoorlog I, maar is in de honderd jaar die volgden fel geëvolueerd. Vandaag is de startbaan de allerbeste van Europa en worden er zware inspanningen geleverd om Kortrijk-Wevelgem ook qua infrastructuur de 21ste eeuw binnen te loodsen en om van Kortrijk Airport zo een volwaardige internationale luchthaven te maken.
Deze jubileumuitgave naar aanleiding van 100 jaar Airport Kortrijk-Wevelgem (1917-2017) is geen louter geschiedkundig werk, hoewel historische juistheid wel werd nagestreefd. Het is in de eerste plaats een rijk geïllustreerde kroniek van een tijdvak waarin de mensen aan het woord komen die het reilen en zeilen op vliegveld Kortrijk-Wevelgem in die 100 jaar aan den lijve hebben ondervonden. We lezen onder meer over de exploten van de Rode Baron op Wevelgem, het letterlijke kunst- en vliegwerk van de vroege jaren, het lot van het vliegveld tijdens Wereldoorlog II, de populariteit van de zweefvliegclubs, de komst van de eerste helikopters, het bezoek van Barack Obama, het relaas van enkele onfortuinlijke crashes, maar ook van de succesvolle fly-ins en vliegshows en uiteraard halen heel wat bekende vliegeniers uit verschillende generaties herinneringen op aan het vliegveld waar hun carrière vaak begon.
Auteur Guido Bouckaert is één van die bekende gezichten op Wevelgem. Hij vloog solo in acht types eenmotorige vliegtuigen waaronder het zelfgebouwde vliegtuig OO-132.
Als luchtvaartjournalist vloog hij mee in meer dan honderd vliegtuigen. Het bracht hem niet alleen rond de wereld, maar bracht ook inspiratie voor zijn schrijven over de luchtvaart. Onder het nom de plume Aeroscript, schrijft hij zowel cursiefjes, reisverhalen, persberichten, krantenkolommen en artikels in vaktijdschriften.

Geschiedenis & Politiek
Regionale stadsgeschiedenis