1984

Rank 1050 Gelezen 1894 Aan het lezen 42 Wil ik lezen 404 Favoriet 157 Recensies 14
Literatuur & Romans Artikelen 16 Newsroom 4 Lijsten 13 Spots 12 Top25's 102 Topics 1

Nieuwspraak, Big Brother: het vocabulaire uit 1984 is sinds de eerste publicatie in 1949 in onze taal opgenomen en een eigen leven gaan leiden. Een ambtenaar op het ministerie van Waarheid, Winston Smith, raakt verstrikt in een strijd tegen de alles doordringende Partij en wordt gekweld door zijn gedoemde liefde voor Julia. In Orwells steeds weer herdrukte anti-utopie verkeert de wereld in de wurggreep van een systeem dat is gegrondvest op de verbreiding van angst, haat en wreedheid en dat iedere vorm van persoonlijke vrijheid en individualiteit uitsluit.

1984 is onveranderd actueel als een benauwend nauwkeurige blauwdruk van alle dictatoriale regimes.

‘Toekomstmogelijkheden van een zo huiveringwekkende overtuigingskracht, dat het als een nachtmerrie in de geest van de lezer blijft voortleven.’ – Vrij Nederland

Tinke Davids Tinke Vert. Davids
Uitgeverij De Arbeiderspers B.V.
30 november -1
30 juni 2020