3 4 5

Het verhaal over dit boekje begint met een verjaardag en een verrassing. In 1994 werd mijn vader, Gerrit Krol, zestig jaar en ik wilde hem met een bijzonder cadeau verrassen. Een boek voor een schrijver moest het worden. De tekst was van hemzelf en was zelfs al verschenen, opgenomen in het toen net nieuwe boek Opperlandse taal- en letterkunde van Hugo Brandt Corstius.

Een rei van Ger is een gedicht over het scheppingsverhaal en de verdrijving uit het paradijs en als zodanig een gewaagd experiment; het bestond uitsluitend uit drieletterige woorden. Ik zag een prachtig idee, dat typografisch gezien niet gezet was met de zorg die de woorden verdienden. Deze stonden wel onder elkaar, maar schots en scheef. Juist een gedicht als dit verdient het om in kolommen in een blok gezet te zijn, vond ik. Het moest anders. De verrassing werd een bibliofiele uitgave, met de titel Een rei van Ger.

Van 1992 tot 2000 werkte ik als vrijwilliger in het Grafisch Museum aan de Rabenhauptstraat in Groningen. Zodoende kon ik voor deze uitgave beschikken over letters uit het bezit van het museum. Ik koos een letter met een vaste breedte, de vette Annonce uit de letterkasten van Hendrik Nicolaas Werkman, veelvuldig door hem gebruikt. Met de hulp van zeer vakkundige museummedewerkers ontstond het boekje. Een rei van Ger werd gepresenteerd in het Grafisch Museum, samen met vrienden en de toenmalige uitgevers van Querido, Arie Langbroek en Reinold Kuipers. Het was alsof de nieuwe vorm om meer vroeg. Als het in enkel drie-letterige woorden kon, waarom dan niet ook in vier- en vijf-letterige?

De schrijver Gerrit Krol heeft zich de vraag maar één keer gesteld en het resultaat was de bundel 3 4 5 Histories. De drie gedichten met textielcollages zijn prachtig vormgegeven door Martien Frijns en vervolgens uitgegeven bij AFdH in Enschede en gepresenteerd in Café De Sleutel in Groningen in 2008.

In de loop van de tijd heb ik van elk van de gedichten een animatie gemaakt. Daarbij heb ik heel bewust gebruik gemaakt van eenvoudige techniek, weer in textielcollage, omwille van de vorm van de gedichten.

Het is nu tien jaar geleden dat mijn vader overleed. Dit jaar, 2023, vindt weer de uitreiking van de Gerrit Krol Essayprijs plaats. De animaties zijn compleet, maar, u ziet het, we wilden hem ook graag gedenken door middel van deze bundel met zijn unieke schepping in drie, vier en vijf letters.

Ellen Krol, 2023

Is 3 4 5 het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op 3 4 5