Nederland leerde Sophie van der Stap kennen toen ze 23 was, en 54 weken de dood in de ogen had gezien. Over haar ervaringen schreef ze de bestseller Meisje met de negen pruiken, die in vele talen werd vertaald. Sophie werd beroemd. Ze ging reizen, ze ging door met schrijven, ze ging in Parijs wonen, ze ontmoette minnaars en geliefden; ze haalde de verloren tijd dubbel in. In juni 2013 wordt Sophie dertig. Op de leeftijd waarop kleine meisjes groot worden, heeft Sophie er al bijna twee levens op zitten. Wat betekent dat eigenlijk, dertig? Een abonnement op de opera? Een bad op pootjes? Een lade vol correctieslips? Betekent het soms: verantwoordelijkheid, een woord dat je het liefst zo lang mogelijk niet wilt horen? Reizend tussen haar beide hartssteden Amsterdam en Parijs staat Sophie stil bij wat is geweest en wat nog zal komen. Ze wrijft de slaap uit haar ogen en geeft ons met Dertig een authentiek en levenslustig boek over de drie in je leeftijd, en over alles wat daarbij komt kijken.

Is 30 het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op 30