51 manieren om de liefde uit te stellen

In een bar in San Sebastián zwaait een vrouw naar een man. Zij verzorgt de make-up voor speelfilms en hij is een journalist die wil schrijven over de onafhankelijkheidswens van de Basken. De hartstochtelijke maar kortstondige verhouding die zich tussen hen ontspint, brengt hem dicht bij de mensen, maar niet bij zijn onderwerp. Na zijn terugreis bekijkt hij de films waar zij aan meewerkte, die hem telkens andere verhalen vertellen. Kan men een ander liefhebben in een andere taal?

In 51 manieren om de liefde uit te stellen brengt Erik Lindner een hommage aan een vrouw die haar leven geeft aan de film en die achter de schermen werkt. Een vrouw die haar eigen schoonheid verbergt door de schoonheid van filmsterren te accentueren.

In zijn tweede roman zoekt Erik Lindner naar nieuwe nuances in de tegenstelling tussen noord en zuid. Het boek is een kritische ode aan de cinema die zich niet in bochten laat wringen. Vooral is het een boek over de liefde die een lange adem kent en maakt dat men de ander verstaat.

Uitgeverij Van Oorschot
22 april 2021