75 face stories

75 jaar geleden werd Nederland bevrijd en was de Tweede Wereldoorlog ten einde. Om 75 jaar vrijheid te markeren brengen Els Quagebeur en Julie Blik, in opdracht van het Centraal Joods overleg, de koepel van Joodse organisaties in Nederland, de verhalen van 75 Joden in Nederland in woord en beeld in het boek '75 FACESTORIES'. De korte, persoonlijke verhalen en portretfoto’s worden geordend per decennium vanaf 1945. Het concept van het ‘stokje doorgeven’ zorgt voor een grote diversiteit; de Joodse Nederlanders zijn van verschillende leeftijden, afkomstig uit alle lagen van de bevolking, vroom of liberaal, bekend en onbekend, man, vrouw of kind. '75 FACESTORIES' gaat over leven, werk, school, studie en over liefde, dromen en ideeën. Het gaat over het leven nu, in deze tijd, en in de afgelopen 75 jaar waarin de Joodse gemeenschap weer een bestaan opbouwde in Nederland. De schaduw van de Sjoa zal niet verdwijnen, maar de gemeenschap kijkt sinds de oorlog vooruit. '75 FACESTORIES' geeft op een bijzondere wijze een inkijk in de diversiteit van Joods Nederland.

Geschiedenis & Politiek
Oorlog en vrede