A Belgian Passage to China (1870-1920)

Van 1870 tot 1914 financierden, bouwden en exploiteerde België – in die tijd een van de voornaamste financiële en industriële mogendheden – honderden kilometer treinen tramlijnen over de vijf continenten. Het westerse meerderwaardigheidsgevoel en de kolonisatiedrang van koning Leopold II waren de motor van de ondernemingen uit dit land. In China concretiseerde dit avontuur zich in de aanleg van de spoorlijn tussen Beijing en Hankou en een tramnet in Tianjin. A Belgian passage to China (1870-1930) brengt twee projecten voor het voetlicht. François Nuyens vertrok in 1905 vanuit Gent naar Tianjin waar hij een elektriciteitscentrale bouwde en een tramnet aanlegde. In een goed gedocumenteerd dagboek schrijft Nuyens zijn indrukken neer over zijn verblijf in China tussen 1905 en 1908. De broers Philippe en Adolphe Spruyt, beiden arts, reisden naar China om de medische dienst te te verzorgen op de werven van de spoorlijn tussen Beijing en Hankou. Ze kwamen terug met koffers vol Chinese antiquiteiten. Hun interessante correspondentie en meer dan 1200 fotografische glasplaten bieden een unieke blik op het dagelijkse leven van China in het begin van de twintigste eeuw.

Dr. Johan J. Mattelaer is uroloog. Bij uitgeverij Sterck & De Vreese publiceerde hij 'Roma intima. Liefde, lijf en lust'. Mathieu Torck is docent aan de Universiteit Gent (Vakgroep Talen en Culturen) en postdoctoraal medewerker aan de KU Leuven (Onderzoekseenheid Geschiedenis).
Geschiedenis & Politiek
Europese overzeese expansie