Clockwork orange

A Clockwork Orange

Rank 3017 Gelezen 53 Aan het lezen 3 Wil ik lezen 36 Favoriet 12 Recensies 1
Literatuur & Romans Artikelen 1 Newsroom 1 Lijsten 3 Spots 3 Top25's 6   Topics 0

In de nabije toekomst maken jongeren de straten onveilig. Een van de bendeleiders wordt opgepakt maar maakt ook in detentie amok. De overheid besluit tot een wetenschappelijk experiment: geweld moet hem wezensvreemd worden. Maar niet alles verloopt volgens plan. Dit legendarische boek gaat over de vrije wil, puberteit en genetische dispositie voor misdaad en geweld. Maar ook over wanhoop, sadisme en fascisme. En wraak. Veel grotere thema's zijn er niet. Met zijn nadsat, een sociolect dat de hoofdpersonen onderling spreken, schiep Burgess bovendien een straattaal van teenagers gone bad. Ultrageweld is van alle tijden. Lees en huiver. Vijftig jaar na publicatie van het origineel verschijnt eindelijk de Nederlandse vertaling die de roman verdient. Hun grote staat van dienst, hun virtuositeit, hun taalgevoel en hun inventiviteit maken Harm Damsma en Niek Miedema tot de ideale vertalers van A Clockwork Orange.

Harm Damsma Niek Miedema
Anthos
05 juni 2012

Lezerswaarderingen

Artikelen over A Clockwork Orange

Leven we in een dystopie?
25 augustus 2017 6 reacties

02 februari 2018 17 reacties
  Meer artikelen van lezers

Lees verder

Recensies

Klassieker A Clockwork Orange valt stiekem een beetje tegen..

door: Marcia 1 like
Het spijt me ontzettend, maar ik kan A Clockwork Orange niet hoger dan drie sterren geven, ondanks haar status als klassieker. Ik begrijp zeker waarom dit boek tot de classics behoort, maar ik vond het eerlijk gezegd gewoon niet zo fantastisch.. Allereerst maakte het Nadsat (een Engelstalig...