ABCDeelder

ABCDeelder

‘Waar je niet bij bent gebeurt niet’, was een van de vele levensmotto’s van Jules Deelder, dichter, performer, drummer, nachtburgemeester en icoon. Virtuoos en onvoorwaardelijk leefde hij in het middelpunt van het heelal. Met dezelfde kracht als haar vader heeft Ari Deelder zich opgeworpen als biograaf. Langzaam maar zeker vindt ze haar weg in de tot de nok toe gevulde magazijnen met uitpuilende archieflades, stapels dozen en overvolle kasten. Het is een archief vol rariteiten, memorabilia, foto’s, platen, brillen, horloges, kostuumpakken, aanstekers en andere
verzamelingen. Jules’ lades liggen vol beschreven papiertjes, onbetaalde rekeningen, niet-ontwikkelde foto’s, herinneringen, dreigbrieven, schetsen, eerste en laatste pagina’s van verschillende verhalen, sinterklaasgedichten, tapes en vreemde collecties.
Het ABCDeelder is een greep uit het nog lang niet volledig uitgezochte archief, waarbij de items zijn geordend volgens de letters van het alfabet. Het geeft een prachtig inkijkje in het universum van J.A. Deelder.
Ari doet de naam Deelder eer aan, de begeleidende teksten die zij bij de objecten schreef zijn scherp, gevat en ontroerend en soms even zwart als het zwartste zwart van haar vader.

Literaire non-fictie algemeen
De Bezige Bij