Ademwolken

Ademwolken

Spots 1   Topics 0
Willem Janssen (1978) is muzikant, dichter en docent Nederlands voor anderstaligen.

Voor u ligt zijn lijvige debuutbundel Ademwolken. Tegelijk met deze bundel verschijnt er ook een paperback met een verzameling van zijn Engelstalige gedichten onder de naam Breath Clouds. De twee bundels vormen samen het tastbare resultaat van een intensief 365-dagen-project, waarin Janssen dagelijks een spoken word-video online publiceerde. De 365 door Frans van Gastel (You Echo) geproduceerde video’s zijn terug te vinden via www.ademwolken.nl.

Ademwolken zijn veelal korte observaties, soms vrolijk maar vaker melancholisch van aard. In onderstaand gedicht (#337) heeft Janssen een poging gewaagd om de titel nader te verklaren:

Een ademwolk is een teken van leven
Een bewijs van je bestaan
Een subtiele herinnering
Dat in deze koude wereld
De warmte moet wijken
En alles zal vergaan.

Vergankelijkheid is een thema dus, maar zeker niet het enige. Van drempelvrees tot drenkeling, kruimelaar tot zonderling, soldaat tot schemerlamp en van dwergpapegaai tot ommezwaai. Vrijwel alles komt aan bod.

Omslag: You Echo
Foto achterzijde: Teis Albers