Afrika in 100 stukjes

Afrika in 100 stukjes is een boek met honderd korte verhalen, ervaringen en beschouwingen over diverse Afrikaanse landen. De beschouwingen gaan meestal over historische en maatschappelijke achtergronden.

Als we aan Afrika denken staat doorgaans het beeld van zwart Afrika voor ogen. Daarover gaat dit boek, over Afrika ten zuiden van de Sahara.
De verhalen zijn ingedeeld naar Zuidelijk, Centraal, West en Oost Afrika (met Ethiopië apart); de niet land gebonden beschouwingen staan aan het eind onder het kopje Afrika.
Belevenissen, observaties en ervaringen van de auteur vormen de basis van deze verhalen. In het begin noteert hij nog als verwonderde buitenstaander, maar na verloop van tijd met steeds meer invoelend vermogen.
In het boek gaat het over allerlei onderwerpen, van de hak op de tak, zonder verhaallijn, gemakkelijk leesbaar vanaf het nachtkastje.
Misschien zet het lezen zo nu en dan aan tot een andere kijk op de dingen des levens of tot andere gedachten over Afrika en haar bewoners, weg van de clichés.

Literaire non-fictie , Reizen & Talen
Reisverhalen