Agent ZE 2 verzetstrijder Fritz Vincke reconstructie van een zoektocht

Maandag, 30 augustus 1943. Voor vele kinderen betekende dit het naderende einde van de grote vakantie. Voor de vier kinderen van Fritz had deze datum helaas een veel ruimere betekenis. Fritz Vincke is leider van een sectie van Banco 2, een verzetsbeweging die vooral actief was aan de Belgische kust. Hij is er verantwoordelijk voor de regio tussen Oostende en Knokke, de mondaine badplaats waar zijn broer, Pastoor Willy Vincke, actief deelneemt aan de clandestiene pers.

Die maandagochtend wordt hij op zijn bloemenkwekerij in Bredene door de Gestapo aangehouden. Een week later arresteert die eveneens zijn vrouw, Seraphine Zoete, in de Sint-­Salvatorskerk te Brugge. Na een verblijf in de gevangenissen van Gent en Sint-Gillis wordt hij als “Nacht und Nebel”-gevangene midden juni 1944 op de trein gezet richting Duitsland. Het is de start van een lange zoektocht en van vele vragen rondom zijn verdwijning.

Dit boek reconstrueert stap voor stap een familietragedie waarbij nieuwe bewijzen, getuigenissen en een DNA-test een antwoord moet bieden op de ultieme vraag : Waar ligt Fritz ?. Het is een verhaal die tevens de eerste stappen zet in het onderzoek naar verzetsbewegingen aan onze kust. Een thema die tot op heden nauwelijks grondig werd onderzocht.

Stephan Vincke haalde een master in de Nieuwste Geschiedenis en een ­master in de communicatiewetenschap aan de Universiteit Gent. Als kleinzoon van Fritz en Séraphine was hij van kindsbeen geboeid door het familiedrama.

Bonte
01 december 2021
01 december 2021

Reacties op: Agent ZE 2 verzetstrijder Fritz Vincke reconstructie van een zoektocht