Al mijn kappers

Vergeten tegen beter weten in. In Al mijn kappers spelen pogingen het verleden achter je te laten een sleutelrol. In ogenschijnlijk alledaagse taal wordt een strijd geleverd waarvan de afloop al bij voorbaat lijkt vast te staan: ‘dat herinneringen het heden afschermden voor de zon...’ Wellicht schuilt in dit vergeefse proberen het doel van deze poëzie.

dat niemand nu ziet het niet langer zichtbaar is

als ik op een warme avond in een ander land

ver weg van zijn geruimde graf in de schaduw

van de gomboom me zijn jaar herinner

Al mijn kappers is een delicate en spitse bundel die opnieuw bewijst dat Willem van Zadelhoff een stem in de hedendaagse poëzie is die zo langzamerhand niet meer weg valt te denken.

Willem van Zadelhoff (Arnhem, 1958) studeerde aan de Arnhemse Toneelschool en was werkzaam in een galerie, in het theater en als recensent. Hij debuteerde in 2003 met de laaiend enthousiast ontvangen roman Een stoel, het eerste deel van zijn Holle haven-cyclus. Voor zijn poëziebundel Tijd en landen werd hem de Herman de Coninckprijs voor het beste debuut toegekend. In 2019 verscheen zijn roman Een graf in de wolken.

Poëzie
Poezie