Albrecht en wij

Gelezen 30 Aan het lezen 1 Wil ik lezen 4 Favoriet 2 Recensies 10
Literatuur & Romans Artikelen 1   Topics 0

Een dierentuin in het centrum van Amsterdam worstelt met teruglopendebezoekersaantallen. Gelukkig is daar Edo Morrell, de daadkrachtige directeur met grootseplannen. Als zijn dierentuin de laatste levende neushoorns blijkt te herbergen, staathij voor een gewetenskwestie waarbij elke keuze grote gevolgen heeft.

De samenwerking met de Zuid-Afrikaanse Sariah Malan, overgevlogen als neushoornspecialiste en erg begaan met de bedreigde diersoort, werpt zijn vruchten af. Maar de jacht op de neushoorn overschrijdt landsgrenzen, en zelfs de dierentuin weet de stropers niet buiten de deur te houden. Al snel is stier Albrecht de laatste van zijn soort.

Edo beschouwt dit als een uitgelezen kans zijn dierentuin in de vaart der volkeren op te stuwen. In stilte ontwikkelt hij een serie spectaculaire evenementen met een aftrap in de Amsterdam Arena. Met Sariahs actiebereidheid wenst hij geen rekening te houden.

Terwijl hun gevoelens voor elkaar voorzichtig ontluiken, lopen hun opvattingen over het lot van Albrecht steeds meer uiteen. Niet eerder kwamen humor en de wrange realiteit zo mooi samen in een romandebuut. Van Oord verkent in boeiende scènes het huidige maatschappelijke klimaat. Hoe slechter hetgaat met Albrecht, hoe prangender de vraag wordt of zijn redding alle middelen heiligt,maar vooral: wat zijn die middelen dan? Albrecht en wij is een zeer actuele roman en een droomdebuut van een groot literair talent.

Cossee, Uitgeverij
01 oktober 2014