Niemand is van hier

Niemand is van hier

Gelezen 11 Aan het lezen 1 Wil ik lezen 8 Favoriet 0 Recensies 2
Literatuur & Romans Lijsten 1   Topics 0

Twee Nederlandse reizigers ontmoeten elkaar kortstondig op een vliegveld in Mozambique. De accountant Fliers van Deventer heeft na een boekhoudschandaal een gouden handdruk van zijn bedrijf ontvangen. Hij vertrekt voor enige tijd naar de luxueuze villa van een vriend. Daar geniet hij van sigaren, strandwandelingen, het paradijselijke uitzicht over de oceaan en de contacten met andere expats. Wanneer hij zich opwerpt als de beschermheer van de zieke dochter van een van zijn
werknemers wordt hij meegesleurd in de chaos van de
Afrikaanse werkelijkheid.
De biologe Rineke Friedl is onderweg naar het afgelegen Afrikaanse eiland Île Europa. De groeiende rattenpopulatie op het eiland bedreigt de inheemse vogels en zeeschildpadden, en Rineke is vastbesloten deze indringers van het eiland te verdrijven. Langzaam raakt ze verstrikt in een machtsstrijd met de Franse soldaten die het eiland bewaken. De situatie wordt op scherp gesteld als een aangespoelde vreemdeling de macht probeert over te nemen.
Van Oord neemt de lezer mee naar Afrika, waar hij zelf ook heeft gewoond en gereisd, en houdt ons op lichtvoetige wijze een spiegel voor. Is het mogelijk uit de schaduw van het koloniale verleden te stappen? Fliers en Rineke worden op elk hun eigen wijze gedwongen een radicale keuze te maken.

Cossee, Uitgeverij
15 januari 2019
11 april 2019

Het is niet het uitstapje geworden dat ik me had voorgesteld

door: Ronco Muller 1 like

Niemand is van hier is de derde roman van Lodewijk van Oord (Madrid, 1977). Van Oord is zeer internationaal georiënteerd en woonde het grootste deel van zijn leven in het buitenland. Hij werkte onder meer in Wales, Swaziland en Italië. Sinds 2017 woont hij in Nederland. Hij is directeur van het...

Reacties op: Niemand is van hier