Alle problemen begonnen met Van Riebeeck

Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 1 Favoriet 0 Recensies 0

'U moet niet vergeten dat een man met de naam Jan van Riebeeck hier op 6 april 1652 arriveerde; en dat dit het begin was van alle problemen in het land.' Dat zei Jacob Zuma, de toenmalige president van Zuid-Afrika, in 2015 op een bijeenkomst van zijn regeringspartij ANC. De uitspraak vormt voor correspondent Niels Posthumus het begin van een uitdagende zoektocht. Markeerde de aankomst van de Nederlander Van Riebeeck inderdaad het begin van veel huidige problemen in Zuid-Afrika? Hoe stak de Nederlandse kolonisatie van Zuid-Afrika eigenlijk in elkaar? En waarom weten Nederlanders zo weinig van dit stukje van hun eigen geschiedenis?
Posthumus beantwoordt deze vragen aan de hand van interviews en gesprekken met Zuid-Afrikaanse vrienden, opiniemakers, domi - nees, schrijvers, activisten, historici en in Zuid-Afrika woonachtige Nederlanders. En ook dringt de vraag zich op hoe hij zich persoon - lijk tot de koloniale geschiedenis van Zuid-Afrika dient te verhouden. De naam 'Posthumus' komt namelijk ook in steden als Pretoria en Johannesburg regelmatig voor. Aan de hand van onderzoek naar de Zuid-Afrikaanse wortels van zijn achternaam laat Posthumus de 350 jaar lange, vaak wat abstracte koloniale geschiedenis opeens heel dichtbij komen.

Literaire non-fictie algemeen
Podium Uitgeverij