Alleen de eenzamen

Alleen de eenzamen

Sam, een charismatische oplichter die dol is op Italiaanse maatpakken, Ford Mustangs en indianen, deinst er niet voor terug familieleden in zijn zwendelpraktijken te betrekken. Varkensvlees wordt Halal verkocht en goedkope wijn voorzien van valse etiketten. Eenmaal gevlucht naar Miami wordt hij verliefd op een zwerfkind en wil hij zijn leven beteren. Als het meisje onder verdachte omstandigheden verdwijnt, keert hij terug naar Nederland in een poging de explosieve familierelaties goed te maken. Het contact met zijn zoon loopt direct uit op een drama waardoor verhoudingen verder op scherp komen te staan.

Alleen de eenzamen gaat over familieleden die verstrikt zitten in onbetrouwbare relaties doordat zelfs emoties voortdurend worden vervalst. Ieder familielid neemt in dit boek het woord. Onderhuidse dynamieken worden zichtbaar, die ervoor zorgen dat we diegenen die het dichtst bij ons staan vaak het hardst van ons afduwen.

Alleen de eenzamen is Platteels derde roman. Eerder verschenen Alles hiervoor (2014, de Arbeiderspers) en Net Veertien (2016, Magonia).

Over Alles Hiervoor:
Platteel weet wat overmoed is en daar kan hij mooi over schrijven – Arnon Grunberg.
Platteel laat durf, zelfvertrouwen en eigenheid in zijn schrijven zien –
Susan Smit

Over Net Veertien:
Seks en dood kronkelen als twee slangen om elkaar heen. Platteel toont zich een ware opvolger van Jan Wolkers – Onno Blom, biograaf Wolkers.
Een literaire hormonenbom verpakt in een knetterend tranendal. Ik vind het mooi! – Abdelkader Benali.

Uitgeverij Magonia
14 november 2019