Alles brandt door mij

Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 2 Favoriet 0 Recensies 0
‘Alles brandt door mij’ is het eerste deel van een trilogie over Hildegard von Bingen - in die tijd een fenomeen omdat zij, als vrouw nota bene, Gods wil vertolkt via visioenen. Haar boeken, muziek en briefwisselingen met kerkelijke en wereldlijke leiders leiden tot grote faam.

In haar vroege jeugd merkt Hildegard dat haar gave om meer te zien dan anderen als gevaarlijk wordt beschouwd. Als ze in 1109 aan de kerk wordt afgestaan ziet zij dit als straf daarvoor.
Dankzij een niet te beteugelen intellect en creativiteit ontwikkelt zij zich van eenzaam kind tot geleerde abdis die dankzij de paus erkenning krijgt voor haar visionaire talent. Doch haar snel groeiende faam en haar eigenzinnig optreden bezorgen haar een aantal geduchte vijanden.

Prof. dr. E. Mulder over de roman: ‘De auteur weet zeer scherpzinnig, met uitstekende stilistische middelen een 12e-eeuwse ambiance op te roepen. Gineke Meinders heeft zich diepgaand beziggehouden met de mens die Hildegard geweest zou kunnen zijn: een amalgaam van mystieke geleerdheid, creativiteit en erotiek.
Deze combinatie van exactheid en creatieve durf brengt een ver van ons afliggende materie binnen bereik van moderne lezers.'

Historische roman (populair)
Brave New Books
30 december 2020
30 december 2020

Reacties op: Alles brandt door mij