Angstige mensen

Angstige mensen

‘Dat is wat je het meest betovert: Backmans humor, fantasie en vermogen om mensen en hun dagelijkse beslommeringen warm en teder neer te zetten, gecombineerd met literair vakmanschap.’ – Verdens Gang
Het bezoeken van een open huis is meestal geen kwestie van leven of dood, maar het wordt precies dat wanneer een bankrover na een mislukte overval een appartement binnenvalt waar op dat moment een bezichtiging plaatsvindt. Onder de aanwezigen bevinden zich onder anderen een zevenentachtigjarige vrouw die lang genoeg heeft geleefd om niet bang te worden als ze wordt bedreigd met een pistool, een jong stel dat op het punt staat voor het eerst een kind te krijgen maar het over niets eens lijkt te kunnen worden, en een mysterieuze man die zich heeft opgesloten in het toilet.
Tijdens deze bezichtiging die ineens een gijzeling is geworden leren de aanwezigen elkaar steeds beter kennen en onthullen ze tegen wil en dank verrassende waarheden over zichzelf. Ieder van hen heeft een leven met verdrietige momenten, pijnlijke herinneringen, geheimen voor hun naasten en passies waar ze zich voor schamen.
Als de gijzelaars na enige tijd worden vrijgelaten maar de politie de gijzelnemer niet in het appartement aantreft, vormt dat het begin van een serie verwarrende verhoren, waarin niemand lijkt te kunnen uitleggen wat er in het appartement is gebeurd.
Angstige mensen is een hilarische en tegelijkertijd aangrijpende roman over de kracht van vriendschap, vergeving en hoop – de dingen die ons redden, zelfs in de meest angstige tijden.

Volt
18 november 2021