Angstige mensen

Angstige mensen

Gelezen 274 Aan het lezen 5 Wil ik lezen 310 Favoriet 24 Recensies 25
Literatuur & Romans Artikelen 6 Lijsten 4 Spots 11   Topics 0
Angstige mensen is een tragikomisch verhaal over een klungelig gijzeldrama in een appartementencomplex. Een bankrover verschanst zichzelf na een mislukte overval in een flat waar precies op dat moment een bezichtiging plaatsvindt. Als de overvaller het na verloop van tijd opgeeft en iedereen vrijlaat, bestormen agenten het appartement maar treffen het leeg aan. In een reeks verhoren met onder andere de hyperenthousiaste makelaar, twee verbitterde ikea-verslaafden, een suïcidale multimiljonair, een zwangere vrouw en een halfnaakt persoon met een konijnenkop op horen we ieders versie van wat er is gebeurd, waarna zich een klassiek mysterie ontwikkelt rond de vragen: Wie is de dader en waarom lijkt niemand de waarheid te spreken?
Naarmate het verhaal vordert blijkt er bij de verschillende individuen én bij de agenten meer te spelen. Met zijn vlijmscherpe humor, fantastische taalvondsten en superieure schrijfstijl heeft Fredrik Backman opnieuw een ijzersterk boek afgeleverd waarin hij de lezer voortdurend op het verkeerde been zet.

Edith Sybesma Edith Sybesma Vertalingen
Volt
28 september 2020
14 december 2021

1 keer bewerkt, laatste bewerking door André

Marvin O. Hebban Recensent

Een goedgevuld blik idioten … of toch niet?

door: Marvin O. 4 likes

'Tien jaar geleden stond er een man op een brug. Dit verhaal gaat niet over die man. Je hoeft nu dus niet aan hem te denken. Ja, nu krijg je hem natuurlijk niet uit je gedachten, het is net zoiets als zeggen "niet aan koekjes denken", nu denk je aan koekjes. Niet aan koekjes denken!'

Wie al...

Reacties op: Angstige mensen