Anno 2070 - Een blik op de toekomst

Dr. Dioscorides krijgt in 1870 een visioen, waarin hij een rondleiding krijgt in het toekomstige Londen van 2070. Hij verwondert zich over de mogelijkheden van alle nieuwe technologieën die de vooruitgang met zich heeft meegebracht.
Men heeft een manier gevonden om energie op te slaan en zelfs thuis te gebruiken. Door een ingenieus koepelsysteem heerst er in de stad altijd een aangenaam klimaat. Snelle communicatie met de andere kant van de wereld is mogelijk via de trans-Atlantische telegraafkabels, waardoor een Amerikaanse zangeres door het wonder van de telefoon haar stem ten gehore kan brengen.

Bezoek met dr. Dioscorides de tentoonstelling van heliochromieën, de bibliopolis en het Genealogisch Museum. Verbaas je over rijtuigen die zich zonder paarden voortbewegen en ga mee aan boord van een luchtschip. Tijdens deze reis is er dankzij de telescopen een interessant uitzicht op de landen waarboven het luchtschip vliegt, zoals Nederland, het Midden-Oosten en zelfs Nieuw-Zeeland.

De onderwerpen waar dr. Dioscorides met zijn gids over spreekt zijn onder andere oorlogen, de manier van examineren aan de hogescholen, stemrecht, leerplicht en vrouwenemancipatie. Veel van wat wij nu in 2020 als de normaalste zaak van de wereld beschouwen, stond honderdvijftig jaar geleden nog ter discussie. Voor de lezer uit de eenentwintigste eeuw wordt het zelfs pijnlijk wanneer de ‘lagere mensenrassen’ ter sprake komen.
Deze toekomstroman geeft ons merkwaardig genoeg een interessante inkijk in het niet zo verre verleden en zet zeker aan tot nadenken.

Dit boek is een hertaling van het in 1870 oorspronkelijk uitgebrachte werk door dr. Dioscorides, pseudoniem van Pieter Harting (1812 – 1885).

Recensies (2)

Meer recensies

Is Anno 2070 - Een blik op de toekomst het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Anno 2070 - Een blik op de toekomst