Aswoensdag

Aswoensdag

Rank 4054 Gelezen 50 Aan het lezen 1 Wil ik lezen 50 Favoriet 3 Recensies 1
Literatuur & Romans Artikelen 1 Spots 2   Topics 0
Marit is ongewenst kinderloos. Als ze gedwongen wordt terug te keren naar haar Limburgse geboortedorp om daar voor haar moeder met alzheimer
te gaan zorgen, is ze bezig met de laatste ivf-poging. Ze ziet op tegen het beklemmende en gemaakt gezellige van het voormalige mijndorp, maar vooral tegen de confrontatie met haar kille moeder, die ze sinds de dood van haar vader niet heeft gesproken. Tegen de verwachting in brengt het verblijf haar rust. Marit leert anders kijken naar wat ze eerder verafschuwde. Voor het eerst in haar leven groeit er een band met haar moeder, een vrouw die getekend is door een rampzalige gebeurtenis uit de geschiedenis van het dorp.
De Geus
13 november 2018

Lezerswaarderingen

Artikelen over Aswoensdag

Tip je leesclub met de Boekenproeverij
07 oktober 2019 33 reacties
  Meer artikelen

Hebban recensie

Jan Stoel Hebban Recensent

I've got a feeling, things ain’t going right

door Jan Stoel op 22-12-2018

Aswoensdag is de derde roman van Hanneke Hendrix (1980). Aswoensdag markeert het begin van de vastentijd, de periode waarin men met zichzelf in het reine komt. Daarvoor is het Vastenavond, Carnaval, het feest waarin de maatschappelijke rollen worden omgedraaid.

Aswoensdag is de katharsis, de reiniging van het hoofdpersonage, Marit Pennings. Zij ervaart in de zeventien dagen die het verhaal omvat...