Austerlitz-Parijs-Alaska

‘God nog aan toe, het is me wat om kunstenaar te zijn! Het is om krankzinnig van te worden.’

Toen Maarten Biesheuvel in 2020 overleed kwamen bij het leegruimen van zijn Sunny Home op allerlei plekken vergeten verhalen tevoorschijn. Deze onverwachte vondsten bleken slechts het topje van de ijsberg. Bij een rondgang langs verschillende archieven en privécollecties doken er honderden onontdekte verhalen op. Sommige nog rijp en groen, andere tegen het geniale aan. Biesheuvel bleek er een waar ‘schaduwoeuvre’ op na te houden.

Austerlitz-Parijs-Alaska brengt hiervan ruim dertig hoogtepunten bijeen, waarbij de bundel eveneens een onverbloemd beeld geeft van de ontwikkeling van Biesheuvels soms grillige verteltalent. Een unieke leeservaring dus, die geen enkele bewonderaar van de ‘koning van het korte verhaal’ mag missen.

‘Met zijn verhalen, die het autobiografische en het fantastische op een zo wonderbaarlijke manier met elkaar vermengen, heeft hij een unieke en onverwisselbare bijdrage geleverd aan de Nederlandse literatuur.’ – Juryrapport P.C. Hooftprijs

Recensies (1)

Is Austerlitz-Parijs-Alaska het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Austerlitz-Parijs-Alaska