Bacchus in Gallië

Bacchus in Gallië

Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 4 Favoriet 0 Recensies 0
Culinair   Topics 0
Of het nu gaat om een grand cru van Bordeaux of een anonieme coup de rouge: een glas wijn drinken is mooi. Maar nog mooier is dat te doen als je iets afweet van de geschiedenis van deze godendrank. In dit rijkelijk geïllustreerd boek neemt Jacques R. Pauwels je mee op een lange tocht. Zijn verhaal begint tienduizend jaar geleden in de uitlopers van de Kaukasus waar de wijnbouw werd ‘uitgevonden’. Via de Oude Grieken en Romeinen bereikte het verbouwen, oogsten, persen, gisten en bottelen van druiven zijn beloofde land, de thuisbasis van Bacchus: Gallië. Bacchus in Gallië is het relaas van een geschiedenis in golfbewegingen. Met hoogtepunten, zoals de middeleeuwen toen er nog geen concurrentie bestond van koffie of frisdrank. Maar ook met dieptepunten, zoals de rampzalige crisis op het einde van de 19de eeuw met dank aan de uit Noord-Amerika afkomstige druifluis, of de Tweede Wereldoorlog toen oenofiele nazi’s zoals Göring de wijnkelders van Champagne plunderden. Een boek om te ‘degusteren’.

Culinair
Wijn en dranken