Bahamontes

Tour de France

De Tour kreeg in 2019 voor het eerst een Zuid-Afrikaanse winnaar. In de straten van en de bergen rond zijn Colombiaanse geboortestad Zipaquira gingen we op zoek naar Egon Bernal. De Colombiaan stond dan wel op het hoogste schavot, wij herinneren ons vooral de fenomenale aanvalslust van Julian Alaphilippe. Dat doen we in een reconstructie van de Tour van koning Julian I, een rockster op twee wielen. In elke Touretappe rijdt ver voor de renners een ander, zo mogelijk nog kleurrijker peloton. Onze reporter vervulde zijn jongensdroom en reed een dag mee met de publiciteitskaravaan. Geen Ronde in juli ? ‘Dat zullen we nog wel eens zien’, dacht onze best gedocumenteerde medewerker. Opdat u hem toch niet zou moeten missen, voorspelt hij nu al, van dag tot dag, het scenario van een fantastische Tour 2020. Twee portfolio’s: een zeer kleurrijke reeks die de Antwerpse fotograaf Harry Gruyaert in 1982 maakte en de bloedstollende portrettengalerij van nog levende Tourwinnaars van de Keiemse fotograaf Jelle Vermeersch. En verder: filosoferen met Guillaume Martin, een afdaling in de hel die de Tour ook vaak is, een verkenning van de Mont Aigoual en de enige Belgische Tourwinnares.

Lifestyle & Vrije tijd
Sportverhalen