Beste vrienden

Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 1 Favoriet 0 Recensies 0
Op de ochtend van 12 juli 1941 waren de lezers van De Telegraaf getuige van een historische
ontmoeting. In het derde verhaal van de dat jaar begonnen strip over Tom
Poes deed een vreemde figuur zijn intrede. Hij had een flinke reis achter de rug, droeg
een geruite jas en blies een grote rookwolk uit zijn pijp. Tom Poes groette de vreemdeling
beleefd, waarop die zich voorstelde als Ollie B. Bommel. De twee schudden elkaar
de hand en stortten zich terstond in hun eerste gezamenlijke avontuur. Het zou het
begin zijn van een prachtige vriendschap en het legde de basis voor de zo geliefde
stripverhalen die Marten Toonder schreef rondom Tom Poes en heer Bommel.
Ter gelegenheid van het tachtigste jubileum van Tom Poes en heer Bommel verschijnt
Beste vrienden, waarin twee onmisbare bronverhalen uit de Bommelsaga zijn samengebracht.
In Tom Poes in de tovertuin is de eerste ontmoeting tussen de twee opgetekend.
Daarna volgt het verhaal Tom Poes en de drakenburcht, dat niet alleen opzien
baart door de spannende, Harry Potter-achtige verhaallijn, maar ook door de introductie
van Slot Bommelstein en de Oude Schicht, twee iconische elementen uit de Bommel-verhalen.

De Bezige Bij
17 juni 2021