Bewaar de zomer

Volkskrant:

Bewaar de zomer

Rank 7833 Gelezen 102 Aan het lezen 2 Wil ik lezen 115 Favoriet 5 Recensies 4
Literatuur & Romans Artikelen 4 Newsroom 2 Spots 1   Topics 0

In een bocht van een slingerende weg tussen bos en olijfgaarden in Noord-Italië staat het huis dat Alma’s ouders als ruïne kochten. Al in haar eerste levensjaar namen ze haar mee, en sindsdien ging er geen zomer voorbij zonder het huis waar alles zich intenser af lijkt te spelen dan in Nederland. Alma’s vader werd er ziek en overleed het jaar daarna, een maand voordat ze naar Italië zouden gaan. In de zomers daarna werd het gemis steeds heviger. Het huis dat zo vervlochten was met hem, symboliseerde zijn afwezigheid, maar tegelijk gaf het haar de mogelijkheid hem in hallucinerende beelden op te roepen. In Bewaar de zomer neemt Alma Mathijsen de lezers mee naar de zomers in het huis dat elk jaar opnieuw terug veroverd moet worden op de natuur. Alma leerde er haar rouw verstoppen tussen de spleten en ontdekte hoe ze zichzelf moest laten vallen van de hoogste brug in de vallei. Nu ze er voor het eerst niet heen kan deze zomer, heeft ze alleen de taal om het huis terug te winnen. Intussen sijpelt het volle leven door alles heen en reflecteert ze op verlies, volwassen worden, liefde en vriendschap.

De Bezige Bij
29 oktober 2020
05 november 2020

1 keer bewerkt, laatste bewerking door Marvin O.

Evy De Brabander Hebban Recensent

Mooi geconstrueerd verwerkingsproces

door: Evy De Brabander 1 like

'In de zomer woon ik in een bocht. Een slingerende weg, door het bos en over de rivier, leidt naar de ruïne die mijn ouders meer dan veertig jaar geleden kochten in Ligurië.'

Deze ruïne, dit huis in Italië vormt de rode draad in Bewaar de zomer. Aan de hand van de zomers die Alma Mathijsen (1984)...

Reacties op: Bewaar de zomer