Bezorgde burgers

Gelezen 38 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 27 Favoriet 3 Recensies 19
Literatuur & Romans Artikelen 2 Lijsten 3 Spots 1   Topics 0   Leesclub

Samuel herstelt bij communicatiebureau Puntjes op de i marketingteksten van 'jonge, dynamische bedrijven'. Dat er met hem niet valt samen te werken begrijpt hij wel, maar dat hij als stille kracht zo weinig waardering krijgt, is onverteerbaar. De nieuweling Christiaan, daarentegen, is als politiek consultant de rijzende ster in de organisatie. Een sociale wervelwind die in Samuels ogen niet meer is dan precies dat.

Opstandig is hij vooral in zijn gedachten, die een uitweg vinden in bijtende ingezonden brieven aan de krant. Ze worden stelselmatig afgewezen. Als hij op een dag de zoveelste reprimande krijgt en ten overstaan van een volle kantine voor paal wordt gezet, knapt er iets. Hij zet het op een drinken in de cafés in het putje van de stad, tot het licht uitgaat en hij zichzelf de volgende dag terugvindt in een gesloten inrichting. Daar moet hij deelnemen aan praatgroepen en zet hij voor ikea showmodellen in elkaar - waar hij verbijsterend goed in blijkt te zijn. Samuel wil echter maar één ding: zo snel mogelijk ontsnappen en die vervloekte maatschappij weer in. Maar hoe?

Bezorgde burgers is een inktzwarte, hilarische roman over de eenzame maar heroïsche strijd van een man tegen de wereld, die herinneringen oproept aan Brusselmans' De man die werk vond en de filmklassieker Falling Down.

Lebowski
01 maart 2017
01 maart 2017

Man versus maatschappij

door: Bie Helena 1 like

Samuel, communicatiemedewerker bij bedrijf Puntjes op de i, kampt met een hele resem sociale angsten zoals liftvrees ("sociale dwang die in ernst weinig onderdoet voor verkrachting in eigen huis"), of de angst om zijn buren tegen het lijf te lopen ("Bij mij moet je niet aankloppen als je suiker op...

Reacties op: Bezorgde burgers