Bij de Boeren

Bij de Boeren

Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 1 Favoriet 0 Recensies 0
Rond 1900 voerden de Boeren in Zuid-Afrika een heroïsche strijd tegen de Engelse kolonisten voor hun vrijheid. Deze strijd riep bij progressieve mensen uit de hele wereld bijzondere gevoelens van sympathie op.
Ook in Georgië kreeg de vrijheidsstrijd van de Boeren grote aandacht. De Georgische kranten van die tijd stonden vol met verslagen van de Anglo-Boerenoorlog, ingezonden brieven met steunbetuigingen aan de Boeren, foto’s van strijders en van prominente Boerengeneraals.
Uit talloze landen kwamen vrijwilligers de Boeren helpen bij hun strijd. Zo ook Niko Bagrationi, nazaat van de oude koninklijke familie van Georgië.
Na zijn terugkeer in Georgië schreef Niko Bagrationi zijn memoires die later zijn gepubliceerd onder de titel “Bij de Boeren”. In het eerste deel haalt hij herinneringen op aan zijn jeugdjaren, zijn familie en het Georgië van de tweede helft van de 19de eeuw.
Het tweede, uitgebreidere deel, is gewijd aan de Boerenoorlog en zijn deelname daaraan. Van apartheid is dan nog geen sprake.
Zijn deelname aan de Boerenoorlog leverde Niko de bijnaam “de Boer” op.
Niko Bagrationi werd in 1868 geboren in het dorp Mukhrani (Moechrani) en stierf in 1933 in Tbilisi.
U2pi BV
26 juni 2020