Bluets

Bluets

Gelezen 18 Aan het lezen 1 Wil ik lezen 36 Favoriet 1 Recensies 3
Non-fictie Artikelen 1   Topics 0
Sinds Bluets in 2009 verscheen, verwierf het een cultstatus. Het oogstte lof, won prijzen en vestigde haar eigen genre: dat van de literaire, associatieve, persoonlijke essayistiek. Het verschijnt nu eindelijk in Nederlandse vertaling. Het uitgangspunt van Bluets is een fascinatie met de kleur blauw. In een mozaïek van 240 korte teksten (‘proposities’) met thema’s als verlangen, kunstenaarschap, alcohol, vrouwelijke seksualiteit, plezier en pijn, cirkelt Nelson rondom die betekenisvolle en prachtige kleur. De verteller beschrijft onder andere het pijnlijke einde van een liefdesrelatie en een ernstig ongeluk van een goede vriendin. Ze onderzoekt wat de waarde is van kunst en schoonheid in tijden van groot verdriet. De lezer blijft betoverd achter: hoe is het mogenlijk dat iemand in woorden zo dicht bij het onzegbare kan komen? Bluets is een rauwe, poëtische, onvergetelijke leeservaring. +

Literaire essays
Atlas Contact