Boekenmendel – De onzichtbare verzameling

In mei 2015 overleed Kurt Löb (illustrator, typograaf en schrijver). Twee verhalen van Stefan Zweig vond hij heel bijzonder, namelijk 'Boekenmendel' en 'De onzichtbare verzameling'.
In 'Boekenmendel' ontmoeten we de Oekraïense Jood Jacob Mendel, een antiquaar die illegaal in Wenen verblijft en daar de negatieve, zeer herkenbare gevolgen van ondervindt.
In 'De onzichtbare verzameling' verkoopt de echtgenote van een blinde verzamelaar zijn kostbare grafiekcollectie tegen dumpprijzen en wordt er niet rijker maar juist armer van. Een verhaal over de gevolgen van de geldcrisis in Duitsland en Oostenrijk na de Eerste Wereldoorlog.
De twee verhalen verschijnen in één band, in een vertaling van Ton Naaijkens.
Het boek bevat een selectie opnamen, gemaakt door de Joodse fotografe Maria Austria (1915-1975). De omslagfoto van het boek is ook van de hand van Maria Austria.

Recensies (1)

Is Boekenmendel – De onzichtbare verzameling het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Boekenmendel – De onzichtbare verzameling