Brand!

Brand!

Thrillers & Spanning   Topics 0

HET LEVEN ZOALS HET IS: SYNDICALISME.

Een bedrijf in de kanaalzone staat in brand. Meer dan honderd mensen dreigen hun job te verliezen. Een enorme uitdaging voor de plaatselijke vakbondsafgevaardigde. Op de koop toe wordt een lijk onder het puin gevonden. De syndicale délégué wordt in verdenking gesteld. Samen met zijn vakbondssecretaris moet hij op zoek naar de dader, in het besef dat het oplossen van de moord samen moet gaan met het beslechten van een sociaal conflict. Op de achtergrond woedt de strijd tegen een onrechtvaardige regering.

Marc Boone is al zijn hele leven lang syndicalist. Als jongeling werkte hij bij Vandemoortele in Izegem. Hij studeerde af als maatschappelijk werker en werd medewerker van de Culturele Centrale van het ABVV, waar hij rond het thema armoede werkte. Op het einde van de jaren 1980 coördineerde hij de regionale acties voor oudere werklozen. Daarna was hij meer dan twintig jaar gewestelijk secretaris voor de West-Vlaamse Metaalcentrale van het ABVV. Hij kent de strijdbaarheid en de dagelijkse praktijk die eigen zijn aan het syndicalisme door en door.
NEVELLAND VZW
18 juni 2019