Brandnetels & verkeersborden

Brandnetels & verkeersborden

Gelezen 2 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 2 Favoriet 1 Recensies 1
Literatuur & Romans Artikelen 1   Topics 0

Over de titel van dit zeerkorteverhalenboek (sic) is veel te doen geweest. Kenners vonden Brandnetels & verkeersborden ‘een dooie titel.’ ‘Daarom is-ie zo goed,’ zei A.L. Snijders, ‘net zo saai en oninteressant als mijn leven.’ Een merkwaardig argument, aangezien de zkv’s in deze vijfde bundel andermaal getuigen van Snijders’ rijke binnenleven en speelse geest en ons opnieuw laten kennismaken met een keur aan unieke figuren. Beschaving, cultuur, machines, overspel, literatuur, dieren: alle vertrouwde thema’s keren terug.

AFdH Uitgevers maakt bij voorkeur boeken, ook literaire, waarin woord en beeld gecombineerd worden. Wij zijn er trots op dat we in deze bundel vier schilderijen van Gummbah konden opnemen. De tekenaar is een liefhebber van het werk van Snijders en andersom geldt het-zelfde: ‘Mijn bewondering voor Gummbah geldt zijn vreemdheid. Als de Volkskrant komt, kijk ik altijd eerst naar zijn tekening. Dat hij zo’n woede bij doctorandussen weet te veroorzaken, vind ik fascinerend.’

Talloze malen was de auteur in het nieuws nadat hem in 2010 de Constantijn Huygensprijs werd toegekend, vaak vroeg men hem of hij veranderd is na alle toegezwaaide lof. Het antwoord is neen. A.L. Snijders is precies dezelfde gebleven. De auteur schreef ons: ‘Als iemand vraagt: wat voor schrijver is die Snijders, zeg dan maar: een schrijver als alle andere schrijvers.’ U begrijpt dat wij het daar niet mee eens zijn.

Korte verhalen , Literatuur & Romans
Illustraties
Gummbah
Samenwerkende Uitgevers VOF
09 maart 2012

Lezerswaarderingen

Artikelen over Brandnetels & verkeersborden

Tip: elke week luisteren naar een ZKV
24 oktober 2014 1 reactie
  Meer artikelen

Lezersrecensies (1)

Teveel ezelsoren

door: Ellen IJzerman (prowisorio) 1 like
A.L. Snijders leerde ik kennen via De Avonden waar hij - eerst wekelijks, later tweewekelijks - een zeer kort verhaal van eigen hand voorlas. Pas sinds kort weet ik dat hij dat ook doet op zondagmorgen op radio 4. Meer precies weet ik dat nog maar zo kort, omdat hij erover vertelt in Brandnetels &...