Tat Tvam Asi

Tat Tvam Asi is de titel geworden van de twaalfde bundel zeer korte verhalen van A.L. Snijders. Al vele jaren gebruikte de schrijver (Amsterdam, 1937) in zijn zkv-bundels de enigmatische opdracht ‘Tat Tvam Asi’. Lezers die erom vroegen kregen uitleg: het is Sanskriet en betekent ‘Dat ben jij’, een zegswijze uit de Upanishads, esoterische, filosofische verhandelingen die binnen het hindoeïsme als heilig beschouwd worden en die elke vorm van sektarisme voorbij zijn.

In deze nieuwe bundel vinden we de vertrouwde Snijders-thema’s terug, de verhalen van huis en haard, van stad en platteland, ogenschijnlijk zeer gewoon maar altijd met een onverwachte zwenking, vaak naar de filosofie of literatuur. Een zkv vat het leven geconcentreerd samen, het is de meest bondige vorm van de essentie, een extract. De lezer van Snijders’ zkv’s kan naar believen dit extract met zijn eigen geestelijk vocht aanlengen, conform eigen smaak, kennis, mogelijkheden. Zoals men zelf bepaalt of er soda bij de whisky komt of melk in de koffie. De zkv’s zijn geschreven zonder angst voor lezers, zorgeloos, associatief en schijnbaar onsamenhangend. Snijders’ leraar Nederlands zou hem er geen prijs voor hebben gegeven:

‘Bij de beoordeling van het opstel hamerde hij op verbanden, verwijzingen, voegwoorden en voornaamwoordelijke bijwoorden, de tekst moest een logische samenhang hebben. Ik ging gebukt onder zijn hagelbuien, maar bedacht in stilte dat de hersens bij het lezen wel hun eigen weg zouden volgen en de regels van meneer Van der Velden zouden negeren.’

In Tat Tvam Asi vindt de lezer 337 zkv’s, geschreven in 2019 en 2020. De stukken werden gepubliceerd op de zogenaamde Graslijst, op de website van KRO/NCRV, in de Vlaamse krant De Standaard, in de VPRO-gids en in de Berkelbode.

De collages in het boek zijn gemaakt door Chantal Rens, beeldend kunstenaar uit Tilburg.

Is Tat Tvam Asi het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Tat Tvam Asi