Brieven in de nacht

Rank 4409 Gelezen 12 Aan het lezen 1 Wil ik lezen 17 Favoriet 0 Recensies 3
Literatuur & Romans Artikelen 2 Lijsten 1   Topics 0
In de indrukwekkende roman Brieven in de nacht neemt Hoda Barakat de lezer mee naar een wereld van ballingschap en heimwee. Een wereld van personages die zijn gevlucht uit hun land en zijn aangekomen in een niemandsland, vervreemd van zichzelf en van hun eigen realiteit.

De brieven in de nacht zijn geschreven door vijf verschillende mensen op de vlucht, maar ze zullen nooit aankomen bij degenen voor wie ze bestemd zijn. De brieven worden geschreven ergens tussen de Arabische wereld en Europa en hebben geen adres en geen afzender. De gebeurtenissen die worden beschreven vinden plaats op niet nader bepaalde plekken in de Arabische wereld, een wereld vol oorlogen en crises. Tijdens het lezen van de brieven ontdekken we dat de wegen van de personages elkaar kruisen op het vliegveld, een wereld van eenzaamheid en ontworteling waar ze verblijven zonder dat ze hun volgende bestemming kennen.

Uitgeverij Orlando
19 maart 2020
19 maart 2020

1 keer bewerkt, laatste bewerking door Anne Oerlemans

Karla De Greeve Hebban Recensent

Waardeloze levens, poëtisch gedumpt in een bodemloze put

door: Karla De Greeve 3 likes

De ontwrichtende effecten van de Libanese burgeroorlog spelen een prominente rol in het werk van de Libanese schrijfster Hoda Barakat (1952). Brieven in de nacht, uit het Arabisch vertaald door Djûke Poppinga, biedt een fragmentarische inkijk in de levens van vijf vluchtelingen. Ze schrijven...

Reacties op: Brieven in de nacht