Chirosynopsis

'Chirosynopsis' (afgeleid van het Griekse cheir=hand) is een lees- en kijkboek. Het boek bevat 31 korte, door de auteur zelf fraai geïllustreerde prozastukken, die allemaal handen als motief hebben en waarin fictie en beschouwing door elkaar lopen. De teksten zijn onderling behalve door dit motief ook door hoofdpersoon Lucas met elkaar verbonden.

Alle 31 teksten kunnen afzonderlijk gelezen worden – tegelijkertijd zijn het brokstukjes uit zijn persoonlijk verhaal: we maken Lucas mee als getalenteerd muzikaal kind, maar ook als zoon, broer, geliefde. In al deze verhoudingen en hoedanigheden vormen handen steeds een wezenlijke verbindende schakel. Nu eens komt Lucas zelf aan het woord, dan weer zien we hem door de ogen van anderen. Door deze wisseling van perspectief zijn de teksten zeer verschillend van toon en stijl: soms nuchter en beschouwend, dan poëtisch, hier kalm, daar uitbundig.

Nico Huijbregts is schrijver, musicus en beeldend kunstenaar. Zijn composities werden door verschillende musici in binnen- en buitenland uitgevoerd. Als pianist trad hij op vele podia en festivals op. Als schrijver publiceerde hij vooral over beeldende kunst, bijvoorbeeld het succesvolle '99+1 – Vrije kunst in Nijmegen' (2018), een verzameling beschouwingen over kunstwerken. In 2021 verschijnt van zijn hand 'Chirosynopsis'.

Palmslag
08 maart 2021