De geweldenaars

De afgelopen eeuw heeft een schat opgeleverd aan literaire romans die zijn geïnspireerd door het christelijk gedachtegoed. Uitgeverij Kok brengt nu de mooiste juweeltjes daarvan uit in de reeks Christelijk geïnspireerde klassieken.

Dat Flannery O¿Connor in deze reeks het spits afbijt, mag geen verrassing heten. Haar kleine oeuvre wordt in Amerika tot op de dag van vandaag beschouwd als hoogtepunt in de literaire geschiedenis. In 2009 vond in Rome nog een driedaagse internationale conferentie plaats waarin het werk van deze katholieke schrijfster centraal stond. Kortom: genoeg redenen voor een (hernieuwde) kennismaking. In 'De geweldenaars' kruipen we in de huid van Francis Marion Tarwaters. Deze weesjongen, die door zijn godsdienstfanatieke oudoom is opgevoed, krijgt vlak voor dienst overlijden de opdracht het zwakzinnige kind van een andere oom te dopen. Francis, die zeer geïsoleerd is opgegroeid, gaat als vrij man op weg. Maar het religieuze fanatisme van de oude man blijkt desastreuze gevolgen te hebben. Het boek wordt ingeleid door Tjerk de Reus.

Haar overlijden op 39-jarige leeftijd is er ongetwijfeld debet aan dat het oeuvre van Flannery O¿Connor (1925) uit slechts twee romans en twee verhalenbundels bestaat. Toch wordt ze tot de groten der aarde gerekend. Haar werk, waarin invloeden van Dostojevski maar ook van Thomas van Aquino terug te vinden zijn, heeft vaak een gewelddadig karakter. De verdorvenheid van haar hoofdpersonen wordt op brute wijze blootgelegd.

Recensies (1)

Is De geweldenaars het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op De geweldenaars