Christopher en zijn vrienden

Gelezen 2 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 0 Favoriet 0 Recensies 0
Te weinig mensen weten dat de film Cabaret is gemaakt naar de boeken van de Engelsman Isherwood, die als homosexueel van 1929 tot 1933 in Berlijn woonde, en vervolgens vier jaar met zijn Duitse vriend Heinz door Europa zwierf, tot deze door de Gestapo werd gearresteerd.
Daarop ging Isherwood met zijn geestverwant W.H. Auden voor een reportage naar het woelige China. Isherwood kijkt nu terug op die tien jaar, spreekt over de 'realiteitswaarde' van zijn romans en schetst een ontroerend beeld van de jongeman die hij toen was.

Christopher Isherwood (High Lane, Cheshire, 1904) had al twee romans gepubliceerd toen hij beroemd werd met de neerslag van zijn Berlijnse ervaringen, Mr. Norris Changes Trains (1935) en Goodbye to Berlin (1939). Met zijn oude schoolvriend W.H. Auden schreef hij drie toneelstukken en het verslag van een reis naar China, Journey to a war. Vervolgens emigreerde Isherwood naar de VS, waar hij Amerikaan met de Amerikanen werd. Hij schreef er vijf romans en een aantal dokumentaire werken. Hij woont in Californië.
Christopher Isherwood